22-05-2013

In augustus 2012 heb ik een neoblaas gekregen i.v.m. blaaskanker. Naar aanleiding van de operatie ben ik incontinent voor urine geworden en daarvoor ben ik sinds oktober vorig jaar onder behandeling bij een bekkentherapeut. Ik heb bij OHRA/CZ een extra uitgebreide aanvullende verzekering afgesloten omdat ik goed verzekerd wilde zijn voor deze behandelingen.

Wat schetst mijn verbazing: op 21 mei 2013 kreeg ik een rekening van OHRA voor 5 fysiotherapiebehandelingen. Dat gingen ze binnenkort van mijn rekening halen. De uitleg was als volgt:

1. Je krijgt 20 behandelingen uit het basispakket vergoed.

2. Ondanks mijn extra uitgebreide aanvullende verzekering (waar in staat dat deze therapie volledig wordt vergoed) moet je de behandelingen zelf betalen tot je eigen risico vol is. (in mijn geval is dat € 850,-).

3. Als je eigen risico vol is worden de behandelingen weer vergoed uit de basisverzekering.

Het betreft hier een verschil tussen een chronische en een niet-chronische aandoening. Als je chronisch bent krijg je niet vergoed. Het gemene hiervan is dat dit nergens in het vergoedingenoverzicht van OHRA vermeld staat en dat je er dus pas achter komt als het te laat is. Chronische aandoeningen worden door OHRA dus NIET vergoed uit je dure aanvullende verzekering.

Pas hiermee op: sluit bij OHRA geen zorgverzekering af voor je alles duidelijk zwart op wit hebt.

05-02-2013

Mijn tandarts betaal ik liever uit eigen zak.!

Met het excuus, dat het (landelijk ontwikkelde) computersysteem geen rekeningen op naam kan uitschrijven, wordt de (privé-)rekening door de tandarts niet naar mij, maar naar OHRA gestuurd, die op zijn beurt weer mij een rekening presenteert en hierdoor zich feitelijk laat misbruiken als incassokantoor. "Dat klopt, dit is zo afgesproken met uw tandarts" antwoord OHRA op schriftlijke navragen. "Dat ik dit niet appresieer....!!...moet u uw tandarts vragen!"

Hierdoor komt nu een derde partij in het bezit van mijn medische (tandarts-)gegevens.......en dit botst met de privacy-wetgeving. Wanneer ik alsnog toch zou besluiten een tandartsverzekering af te willen sluiten? Mijn dossier hebben ze onbevoegd al in handen! en ik loop eerder het gevaar afgewezen te kunnen worden wanneer het dossier hiertoe aanleiding zou geven.

Natuurlijk kan ik van tandarts wisselen of van zorgverzekeraar. Maar OHRA kan natuurlijk ook stoppen met dubieuze contracten af te sluitenen, want de belangen van hun klant (niet van de tandarts en niet van de incasso-dienst) moeten ze centraal stellen! Dat zegt tenminste het Verbond van Verzekeraars.

23-10-2012

Ja wat moet ik ervan zeggen ,een grote boevenbende die op allerlei manieren probeert er voor te zorgen dat ze niets hoeven uit te keren. Nou moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat dit wel voor meer verzekeraars geld. Voorbeeld hoe Ohra met klanten omgaat ; ik heb een extra tandartsenverzekering maar moet alsnog veel bijbetalen ,en dan bedoel ik echt veel wat in t verleden niet t geval was.Krijg even later een brief waarin ze zichzelf op de borst kloppen met een colanceregeling die voor alle klanten geldt.Enkele weken later krijg ik een brief dat dat toch niet voor mij geld en dat ik dus gewoon moet betalen ,stuur dan aub niet zo`n brief ,bespaart een hoop ergernis en papier ,maar behandel je klanten beter.

31-03-2012

Dit jaar ben ik van zorgverzekering veranderd en heb ik Ohra. Mijn vorige zorgverzekering was echt een drama. Die vezekeringsmaatschappij was administratief een zooitje en wou amper wat vergoeden. Nu bij Ohra verloopt alles soepeltjes. Alles gaat automatisch en ik hoef niks voor te schieten. Ook worden de nodige dingen gedekt. Totzover een prima ervaring met Ohra en haar zorgverzekering. Overstappen is vrij eenvoudig dus wanneer je zorgverzekering niet bevalt denk er dan overna om ook over te stappen naar een andere verzekeringsmaatschappij!

05-11-2009

De afgelopen twee jaar ben ik verzekerd geweest bij Anderzorg, een hele goedkope zorgverzekeraar wanneer je nooit gebruik maakt van je ziektekostenverzekering. Alleen dit jaar heb ik dat wel gedaan en door de hoge eigen risico was ik duurder uit dan dat ik bij een "gewone" verzekeraar was verzekerd. Daarom heb ik besloten over te stappen naar een ziektekostenverzekering voor 2010 die wel de dingen vergoed die ik nodig bleek te hebben maar niet super veel duurder is dan Anderzorg.

Toen ben ik terecht gekomen bij Ohra. Toen ik op de Ohra website mijn premie ging bereken kwam daar verrassend een totaal premie uit van 124 euro. Als ik dit jaar deze zorgverzekering bij Ohra had afgesloten had ik dit jaar een paar honderd euro bespaard! Maar dat is natuurlijk achteraf praten. Anyway.. ik heb na ik deze premie had gezien meteen de verzekering afgesloten en er voor gekozen om alles online te regelen zodat ik niet met al dat papier werk zit.

Eigenlijk verliep de registratie goed. Ik kreeg een paar dagen later een bevestigingsbrief. Wat ook de laatste brief zal zijn denk ik aangezien ik alles online regel. Ik zou zeggen goede service van Ohra!

Voordelen van Ohra: Alles online te regelen, de premie was voor mij voordelig.