Essent reviews

Andy
16-08-2015

Essent probeer via energie vergelijk mijn gegevenste misbruiken

Via mediamarkt in hoofddorp heeft Essent gevraagd om vrijblijvend energievergelijking te doen. Het resultaat was dat Essent veel duurder is dan mijn huidige leverancier Oxxio. Desondanks beweerde de medewerkster dat Essent op de lange duur goedkoper zou zijn.

Dus ik bedankte hun aanbod.

Na mijn vakantie trof ik welkomst mails en pakketten aan van Essent. Mijn weigering email worden terug gestuurd. Ook zouden ze mijn huidige leverancier opzeggen. Riek naar MALAFIDE praktijken. WEG MET ESSENT

Nathan
30-06-2015

Torenhoge termijnbedrage en veel hoge boetes

Essent heeft mij benaderd met de 'nest thermostaat' actie. Hiermee kon ik besparen en ik vond het wel een leuke gadget, dus ik ben akkoord gegaan met het voorstel: 3 jarig contract + nest voor 49 euro + installatie kosten a 79 euro.

Nadat het contract was ingegaan kreeg ik maar liefst rekeningen van 250 euro (in plaats van 81 euro die ik daarvoor bij Nuon betaalde). Ik kwam hier pas na ongeveer 2/3 maanden achter. Na telefonisch contact met Essent bleek dat mijn termijnbedrag veel te hoog ingesteld staan. Raar, ik had met Essent wel mijn verbruik vastgesteld. Helaas kon de medewerker aan de lijn mijn termijnbedrag niet lager zetten dan 150 euro, waardoor ik elke maand minimaal 50 euro teveel zou gaan betalen EN de teveel betaalde termijnbedragen van de maanden ervoor zou ik pas terug zien na de jaarafrekening. Dag geld! Zet 't lekker op een rekening Essent!

Al die tijd was ik wel aan het wachten op de Nest thermostaat. Ja binnen halen die klant, en lekker laten wachten op de Nest thermostaat. De lol was er helemaal vanaf.

Toen werd ik weer benaderd door Nuon. Zij kwamen met een nieuw contract, en wilden de boete die Essent mogelijk zou gaan opleggen wel betalen. Wel mooi, want zo was ik van Essent af, kreeg ik mijn veel te veel betaalde termijn bedragen sneller terug en de Nest die toch niet kwam hoefde ik ook niet meer. Ik heb een 1 jarig contract bij Nuon getekend.

Essent heeft een boete gestuurd van 250 euro. Die is keurig betaald door Nuon.

Na een tijdje kreeg ik weer een brief van Essent: 100 euro verrekening voor het gebruik maken van de Nest actie...

Achteraf blijkt dat ze een kortingsbon hebben gestuurd per email, die ik kon inwisselen. En dan zou de Nest geleverd worden. Ik kan alsnog de Nest bestellen, maar dar kost hij nog steeds 49 euro + 79 euro voor de installatie, en dan nog de 100 euro verrekening = 228 euro.

Ik betaal wel die 100 euro, en laat de Nest maar zitten. Het gaat me allemaal veel te veel geld kosten.

Dag Essent! Ik kom nooit meer terug!

Thijs Adriaans
12-06-2015

20 euro betalen voor een automatisch mailtje

Na altijd keurig op tijd via automatische incasso betaald te hebben wordt er in mei een voorschotbedrag automatisch gestorneerd wegens onvoldoende saldo. Dit is een gevolg van het nieuwe IBAN betalingsverkeer, waarbij automatische stornering plaatsvindt. Aangezien ik hier niet van op de hoogte was, heb ik nooit gelet of de automatische incasso's wel correct plaatsvonden.

Vervolgens stuurt Essent een mailtje met de titel 'Wilt u ook extra kosten voorkomen?', een mail die ik gezien de titel als reclameuiting heb beoordeeld en dus niet heb gelezen. Vandaag ontvang ik opeens een mail met als titel 'Uw betalingsachterstand van uw openstaande voorschot', tenminste een duidelijke titel, met direct een verhoging van 20 euro! Op een voorschot van 143 euro meent men dus een verhoging van 20 euro te moeten toepassen als deze niet binnen een maand betaald wordt. Essent zegt 'regels zijn regels'. Deze 20 euro kost hun dus minimaal 1 klant en een hoop slechte publiciteit.

Koen lubbers
09-01-2015

Slordig, onwelwillend, laks en dom bedrijf

Ik post mijn ervaringen met Essent op dit forum (en andere fora) om andere gebruikers aan te sporen hun jaarafrekeningen goed te controleren. Ook wil ik iedereen waarschuwen voor de laksheid, onwelwillendheid en het onvermogen van de werknemers van Essent om een probleem van een (trouwe) klant te begrijpen en op te lossen. Sta je op het punt een energieleverancier te kiezen, dan kan ik je Essent van harte afraden.

Het probleem kan in 2 alinea's samengevat worden:

Sinds juni 2010 ben ik op mijn thuis adres klant van Essent. Ik heb een dubbele teller voor dag en nachtstroom. Mijn beginstand van de dagteller is 51364 kWh en de eindstand in december 2013 is 58124 kWh, wat een verbruik van 6760 kWh oplevert. Voor de nachtteller geldt: 32575, 39122 en 6547 kWh. Mijn probleem met Essent is veroorzaakt door een verwisseling van de dag- en nachtstroom meterstanden. Daardoor kreeg ik een naheffing over de periode juni 2010 - december 2013.

Doordat de meterstanden verwisseld zijn (ik laat even in het midden wiens schuld dit is), heb ik het nachttarief voor de dagstroom en het dagtarief voor de nachtstroom betaald. Gezien het verschil in verbruik over deze jaren (dat IK er klant ben!) slechts 213 kWh is, zou dit dus een kleine correctie moeten opleveren. Doordat Essent alleen naar het verschil in eindstanden van de meters kijkt, moet ik echter enorm bijbetalen: 58124-39122= 19002 kWh. Dit vermenigvuldigd met het verschil in tarieven kost mij uiteindelijk ongeveer 420 euro netto.

Om de een of andere reden kunnen de medewerkers van Essent niet begrijpen dat ze niet naar de eindstanden moeten kijken, maar naar het verbruik. Daarbij komt dan ook nog dat ze mij vragen een berekening te sturen (die ik keurig en overzichtelijk in Excel gemaakt heb) en er vervolgens niets mee doen. Sterker nog, toen ik na 2 weken besloot om er eens een telefoontje aan te wagen vertelde Marieke (van Essent) mij doodleuk dat die niet is aangekomen. Op mijn suggestie om hem nog eens naar haar te mailen kreeg ik als respons dat hij toch maar in de postkamer blijft liggen, dit is immers ook met de eerste berekening gebeurd...?!

In plaats van te proberen hun fout te begrijpen (lijkt mij toch niet zo complex?) probeerde ze mij de schuld in de schoenen te schuiven omdat ik verkeerde meterstanden doorgegeven zou hebben. Ik ben er van overtuigd precies volgens de instructies gehandeld te hebben, maar zelfs als het mijn fout was verandert dat niets aan hun foute berekening. Bovendien konden zij vanaf het eerste moment al zien dat mijn meterstanden omgedraaid zijn, mijn ouders (de vorige klanten op hetzelfde adres) hadden namelijk wel de juiste eindstanden op de eindafrekening staan. En een teruglopende meter zou toch een paar alambelletjes moeten doen afgaan...

Hoewel ik op 19 december al aan gaf dat de rekening niet klopte schreef Essent wel op 7 januari 336 euro van mijn rekening af. Uiteraard heb ik dit ogenblikkelijk gestorneerd, maar de laksheid, onverschilligheid en brutaliteit waarmee dit gebeurt vind ik ongelofelijk. Vooral ook omdat ik een paar dagen eerder nog een (tot op de dag van vandaag onbeantwoord gebleven) mailtje had gestuurd of iemand al naar mijn berekening gekeken had.

Verder is het natuurlijk verschikkelijk irritant als je een keer of 6 hetzelfde verhaal aan de telefoon moet vertellen om vervolgens met een kluitje het riet in gestuurd te worden. En voordat er opgehangen wordt, wordt er nog wel geprobeerd een wurgcontract aan je te verkopen. Steek die energie liever in het oplossen het probleem!

Ik heb nu al mijn vertrouwen in Essent verloren en denk dat het toch maar eens tijd wordt om te kijken voor een betrouwbaar bedrijf....

11-12-2014

Moeizaam, duur en veel te commercieel!

Vroeger was essent veel minder commercieel. Nu wordt je als klant niet meer gezien als klant. Als je contact zoekt moet je daar veel telefoonkosten voor over hebben. Ik zit nu bij een leverancier die gewoon gratis is wat dat betreft en is goedkoper in de levering, doordat ze besparen op bijvoorbeeld reclame etc. Verder verdenk ik Essent er van dat ze meterstanden bewust verkeerd overnemen, want dat hebben ze bij mij gedaan. Als je dan contact zoekt middels een contactformulier dan gebeurt er niets. Ik kom zeker niet terug! en ik zal een klacht in moeten dienen voor wat betreft de te veel in rekening gebrachte gasstanden. Verder heeft essent verschillende contracten, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Veel te ingewikkeld. De eindafrekening idem dito, daar kunnen ze heel makkelijk mee sjoemelen, omdat je als klant toch niet weet of het klopt..

13-07-2014

Verlenging contract essent

Ik ben nu voor het 3e jaar bij Essent. Halverwege het 1e jaar kreeg ik problemen met de verbruiksmanager omdat netwerkbeheerder meterstanden had opgenomen en essent deze had ingevoerd...(kon eerst steeds 350,00 euro terug krijgen, daarna bijna dat bedrag bijbetalen) Het bleek dat de verbruiksmanager opnieuw ging kijken w.s 12 mnd ipv nog 6 mnd. (Kreeg 350,00 retour).Eind 2e jaar zit ik nu met verlenging overeenkomst. Het blijkt dat je bij essent met twee overeenkomsten rekening moet houden nl: De leveringsovereenkomst en de tarievenovereenkomst.

De tarievenovereenkomst loopt een maand eerder af dan je leveringsovereenkomst. Je nieuwe tarievenovereenkomst gaat een maand eerder in dan je leveringsovereenkomst. Heel dubieus! Dus als je overstapt naar essent denk je dat tarieven en leveringsovereenkomst tegelijk in gaan...FOUT! Dus als je overstapt naar een andere leverancier op einddatum leveringsovereenkomst betaal je Essent nog een maand variabel tarief en je hebt het niet eens in de gaten!

Nog een verlakkerij is betreffende de jaarafrekening, gebruikelijk bij Essent 1 x per jaar....als je halverwege het jaar je contract afloopt en verlengd....krijg je geen opvraag van je meterstanden...pas aan het einde van het jaar. Het wordt door Essent geschat hoeveel je onder het oude tarief verbruikt zou kunnen hebben en hoeveel onder het nieuwe. Dus als ik een bepaalde periode onder het oude contract veel verbruikt hebt door verbouwing/klussen etc en onder het nieuwe bijna niets heb gedaan...dan bepaalt Essent wat wel of niet onder het oude contract valt of onder het nieuwe.

Mensen verkijk je niet op de verbruiksmanager bij Essent, hiermee wordt je gewoon voor de gek gehouden. De daadwerkelijk ingevoerde meterstanden zou goed te koppelen zijn aan hun systeem en zou je ook historie moeten kunnen opvragen, dan werkt het goed. Nu met verlenging contract moet ik opeens weer meer betalen terwijl ik veel minder verbruikt heb. Ws telt hij weer 12 mnd ipv resterende maanden tot jaarafrekening. Als essent wil, kunnen ze beter het geheel koppelen aan de klant, historie vastleggen en op te vragen door klant. Tis op dit moment alleen een zoethoudertje en zorgt ervoor dat je meer betaalt dan je lief is.

14-05-2014

Ga weg bij Essent Retail Energie B.V.

Steeds ergerlijker wordt de wijze waarop Essent Retail Energie B.V. probeert geld los te peuteren van zijn klanten.

De nieuwste truc is haar klanten bij de jaarafrekening een bijdrage te laten betalen van € 0,33 voor elke rekening, inclusief de jaarafrekening.

Ook als ze betalen met een automatische incasso!

Zogenaamd vanwege de omschakeling naar de nieuwe Iban nummers!

Het begint zo langzamerhand een intens zielig bedrijfje te worden dat Essent Retail Energie B.V. te 's-Hertogenbosch.

Met de kerntaak, het leveren van energie, is kennelijk niets meer te verdienen en dus doen ze het op deze ergerlijke wijze.

Als je de fora langsgaat zie je hun strategie.

€ 20,00 voor een mailtje, € 600,00 tot € 650,00 borg voor mensen die het op dit moment ook al niet zo best hebben.

Wat een bedrijf is dat geworden, verschrikkelijk!

Reken uw jaarafrekening goed na.

Het is echt de moeite waard.

Er klopt veelal helemaal niets van.

Ze waren bij mij bijvoorbeeld niet in staat een correcte nieuwe voorschotnota te berekenen.

Veel klanten denken dan ten onrechte, het valt deze keer wel mee.

Maar als je slechts 30 % van het te verwachten verbruik betaald op het door Essent Retail Energie B.V. berekende voorschot loop je blindelings in de valkuil van Essent Retail Energie B.V.

Aan het einde van het verbruiksjaar ben je de sigaar.

Daar kun je dan behoorlijk mee in de problemen komen maar daar weet Essent wat op!

Naar het schijnt verdient Essent nu heel veel aan de door hen opgelegde boetes en slinkse trucjes.

Of ze daarmee het geschatte verlies van 2,8 miljard Euro weer kunnen goed maken durf ik te betwijfelen.

Steeds meer klanten lopen weg bij Essent Retail Energie B.V.

Ook al doen Fleur, Dave en Richard nog zo hun best de zaken anders voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn.

Met vriendelijke groet,

Jos Schröder

***

Jcaverhoeven
02-05-2014

essent rekent 20 euro voor een email door het een aanmaningsmail te noemen, ook is de site niet up to date zo is het mogelijk dat je daar nog een betalingsmogelijkheid hebt staan terwijl die volgens hun systeem al voorbij is. zo heb ik te maken met het besluit om bij mij de levering te beeindigen terwijl ik de achterstand al betaald heb met alle bijkomende kosten vandien.

als je belt met de melding dat je al betaald hebt krijg je de reactie `ja de brief is al onderweg die krijgt u volgende week ,daar kunnen we niks meer aan veranderen`. dus geen achterstand maar wel beeindiging van de levering. waardeloos bedrijf, niet intrappen ze hebben daar blijkbaar een ander verdienmodel als de verkoop van energie.

Niex
06-02-2014

Ik ben al jaren klant van Essent. Niet tevreden, niet ontevreden, heb er sinds het internetgebeuren is losgekoppeld in ieder geval geen last meer van. Echter onlangs werd ik door een verkoper van de Mediamarkt verleid om even een praatje te gaan maken bij de Essent-balie.

De jongeman was zó vaag over het voordeel dat ik zou gaan genieten bij het aangaan van een ander soort abonnement -ik ben immers al klant- dat ik zei: 'stuur maar een offerte dan kijk ik thuis wel'.

Ik zit tien minuten later thuis nét op de bank of er komt een mailtje binnen: van harte gefeliciteerd met de omzetting van uw abonnement.

Natuurlijk was ik geen overeenkomst aangegaan voor windkracht-toestanden of hoe Essent het ook omschrijft. Ik vroeg om een offerte. Het ironische is wel dat je moet zeuren om een schriftelijke bevestiging dat je géén overeenkomst hebt, en dat dat niet per e-mail kan maar je er een week op moet wachten. Toch een beetje weer de ouderwetse Essent-praktijken. Eigenlijk wel nostalgisch :p

16-01-2014

Ik werd in december 2013 telefonisch benaderd door een Essent medewerker. Hij gaf mij aan dat ik voor een cashback actie in aanmerking kwam; ik zou 225 euro aan het eind van 2014 terugkrijgen en boetes voor de overstap werden voor rekening van Essent genomen. Een overeenkomst opmaken via de telefoon duurde bijna een uur.

In de per e-mail gestuurde overeenkomst zag ik een registratiefout m.b.t. het teruggavetarief van de energiebelasting. Na vele malen contact opgenomen te hebben (ik zou telkens teruggebeld worden) gaf men mij aan dat de overeenkomst werd ontbonden want de correctie van die energiebelasting in de overeenkomst was te complex! Dat kon pas nadat de opzegtermijn verlopen was en dat wilde Essent niet doen, ook niet na de opzegtermijn!

Men verwees mij naar een site voor energievergelijking om een nieuwe overeenkomst aan te vragen! Op die sites kon ik echter niets meer vinden over een cashback-actie en overname van boetes. Vervolgens diende ik een klacht in. Men zou mij binnen 5 dagen berichten.

Tot op heden hebben ze niet het fatsoen gehad om te reageren!

Ik lees in andere reviews dat dit mogelijk weer 1 van de trucjes van Essent is om klanten binnen te halen. Van de een lees ik dat ze dat cashback bedrag weer opgenomen zien in de eindafrekening, dus sigaar uit eigen doos van de ander hoor ik dat de teruggave energiebelasting "abusievelijk" in een ander tarief is ingedeeld waardoor je er uiteindelijk geen recht op hebt.

Lijkt mij een goed onderwerp voor Kassa en Radar

N.H. van der Valk
03-11-2013

Bij Essent een vast jaarcontract met een opzegtermijn van 30 dagen. Als je dan op wilt zeggen wordt er gereageerd met dat kan alleen de volgende energieleverancier doen. Zeer vreemd ik heb een contract bij Essent en niet bv Energiedirect.

12-11-2012

Wij zijn jarenlang van stroom en licht voorzien via Eneco. Over dit bedrijf geen klachten en dat hoeft ook niet wanneer er geen veranderingen zijn loopt alles vanzelf. Echter door de media en prijsvergelijkers ben ik gaan zoeken naar een andere stroomleverancier ivm grote (ca.300 EU p/j) prijsverschillen met de huidige en onderlinge leveranciers. Uiteindelijk ben ik bij Essent uitgekomen en dat is tot nu toe uitstekend verlopen, aanvraag via internet energievergelijker geregeld en de molen gaat vanzelf draaien. Via de e-Mail vragen gesteld en de dag daarop beantwoord, opzeggen oude leverancier probleemloos, kontrakten en algemene voorwaarden per post en verder alles via de mail. De welkomstpremie reeds gestort voor de eerste maandelijkse afschrijving.

Ik heb geen enkel probleem met Essent gehad tot nu toe en ben zeer tevreden.

TIP: print alle papieren/overeenkomsten van internet en E-Mail uit. Tweede TIP: noteer de meterstanden iedere eerste van de maand zodat je zelf overzicht houdt op het verbruik en heb je alles in/bij de hand.

24-04-2012

Ruim 6 maanden geleden ben ik overgestapt van energie en gas leverancier. Bij Essent heb ik het 3 jaar groene stroom en gas zeker pakket genomen. En daarbij de gratis E-thermostaat ter waarde van 249 euro. Helaas ging mijn tablet kapot en heb ik nog gewoon een ouderwetse mobiel. Dit heb ik 4 dagen na de aanvraag gemeld en de thermostaat was al onderweg. Wat ik kon doen is de thermostaat retourneren en dan zou ik alsnog gebruik kunnen maken van de 171 euro retour actie.

Dat vond ik nog eens service! En inderdaad de volgende dag had ik de thermostaat in huis. Ik kon hem op kosten van Essent retourneren en zou dan 171 euro retour krijgen, na enkele weken ontving ik de 171 euro retour. Ik ben heel erg goed geholpen door Essent en zelfs door mijn eigen fout (mijn tablet laten vallen) ben ik nog geholpen door van de andere aanbieding gebruik te mogen maken.

Bij mijn vorige leverancier (Eneco) had ik veel gezeur en moeilijkheden bij deze leverancier is niets een probleem. En is de service ook heel anders, je wordt niet eerst doorverbonden naar tig collega's. Ik wil iedereen dan ook Essent aanraden, lekker goedkoop en goede service!

12-12-2011

Normaal schrijf ik enkel een review wanneer ik een nare ervaring heb gehad met een bedrijf. Maar dit keer niet, dit keer omdat ik erg tevreden ben. Essent, een prima ogende website. Goede service, snelle aansluiting en uiteraard een snelle maar vooral goede overstap. Ik ben met mijn gezin inmiddels 2 maanden klant bij Essent. Geen klachten gehad en ga er vanuit deze ook niet te krijgen bij Essent. Essent vroeg mij naar mijn gebruik en maakte een offerte op. Naar aanleiding van de service en de prijs opgave had ik mijn keuze snel gemaakt. En het was een goede keuze.

Vorige week contact met mijn contactpersoon opgenomen zodat ik mijn gas ook kan aansluiten bij Essent. Dit omdat ik zo tevreden ben over Essent dat ik een pakket stroom + gas wil afsluiten.