Bunq reviews

2.7

30-06-2020

Bankapp is veranderd in bomenplant-app

Het is lastig.

Aan de ene kant heeft bunq supermooie functionaliteiten, zoals een realtime boekhoudkoppeling (voor bedrijven) , maar nog veel meer.

Aan de andere kant is gebleken dat ze niet stabiel zijn: er zijn grote issues geweest met bijvoorbeeld de bankpassen (waardoor ze niet werkten).

De koers die ze nu varen is "iedereen pushen naar het supergreen abonnement" , die nog veel duurder is (richting 20 per maand); terwijl premium al duur was (richting 10 per maand). Dit doen ze o.a. door functies alleen nog maar beschikbaar te maken voor 'supergreen' , terwijl bepaalde functies eerst ook zonder 'supergreen' beschikbaar waren. Bunq blijkt dus keer op keer de spelregels te veranderen tijdens het spelen.

Zo zijn er nog een paar dingen gebeurd waardoor ik het vertrouwen ben kwijtgeraakt. Ik laat mijn geld niet meer binnenkomen op bunq, maar gebruik het toch nog wel voor de kleinere bedragen, omdat het verder wel een superapp is.

Communiceren komt overigens niet in het woordenboek van bunq voor, hierdoor raken ze ook veel vertrouwen kwijt. Het komt over als een amateuristisch ICT-bedrijfje (met wel wat skills, maar de processen niet op orde).

Bram
30-06-2020

Een innovatieve bank die geregeld misstappen maakt

Bunq is soms echt top. Bijvoorbeeld als ze halverwege een nieuwe ontwikkeling zijn, de prijzen en abbo's even stabiel zijn, de bugs van de vorige update zijn gladgestreken en het vaarwater even rustig is.

Helaas is het vaarwater altijd maar voor heel even rustig, want eens in de zoveel tijd besluit Bunq (wat ze je ook wijs willen maken - primair gewoon een bank) de hele boel op z'n kop te gooien en vanalles te 'proberen'.

Dat 'proberen' doen ze onder het mom van innovativiteit (fintech!), maar is waarschijnlijk eerder het gevolg van 50 miljoen van je eigen cash in een bedrijf pompen en daardoor effectief 0 mensen om je heen verzamelen die (durven) nee te zeggen (Ali, lees je dit?).

Either way, Bunq was soms dus echt heel tof en ik ben een hele lange tijd advocate geweest voor Bunq. Inmiddels betaal ik 20 eu/maand (ik begon op 0 eu/maand) en heb ik een app die op elke kernfunctionaliteit die een bank hoort te hebben en op elke kernfunctionaliteit die de vorige versie van de app had slechter werkt.

Een bank die verder niet luistert naar z'n klanten of het in elk geval niet durft ruiterlijk toe te geven wanneer ze een fout hebben gemaakt, maar wel een paar rainbow unicorns je kant op sturen (if they at all communcate).

Steer clear people.

Lars
30-06-2020

Luisteren naar de klant is niet meer.

Ik heb altijd geweldige ervaringen gehad met bunq. Vandaar ook dat ik recentelijk compleet ben overgestapt naar bunq. Helaas hebben ze het in mijn ogen compleet verknalt door (ondanks alle kritiek van klanten) toch stug v3 door te duwen. Om een paar dingen te noemen die volgens bunq echt in een bank app moeten zitten:

- een "us" tablad, waar ik nu in 1 klik alle post kan bekijken van insta die de #bunq hebben.

- een grote + knop op alle pagina's, die op elke pagina een ander nut heeft. Ik ben super technisch aangelegd en leer een app snel kennen, maar hier ben ik nog steeds niet aan gewend.

Heel jammer bunq, het wordt tijd om meer jaar je klanten te gaan luisteren

Thijs
30-06-2020

Hopelijk denkt bunq straks weer meer aan haar gebruikers

Bunq is een interessante bank, omdat ze alles net even anders doen! Dingen die bij 'oude', traditionele banken veel gedoe zijn, zijn bij bunq gemakkelijk en snel te regelen. Vroeger werd er bij bunq hard nagedacht over hoe dingen voor gebruikers makkelijker gemaakt konden worden, maar ik krijg de laatste maanden het gevoel dat dit een beetje wegvalt. Bunq is momenteel hard bezig om haar gebruikers opties te geven om bijvoorbeeld bomen te laten planten door te betalen met je bunq passen, maar niet alle klanten zitten hier op te wachten. De bunq app moet als hoofddoel het inzien en verwerken van financiën hebben, en moet gemakkelijk en intuïtief werken, maar dat is helaas bij de nieuwste versie van de app niet het geval. Gebruikers die niet voor het duurste abonnement willen kiezen, worden door elementen in de app gepusht dit toch te doen, wat erg jammer is. Al met al een fijne bank die je leven makkelijker maakt, maar tegenwoordig iets minder makkelijk dan 1-2 jaar geleden.

V3 is niks

Nieuwe app is een grote stap terug en totaal onoverzichtelijk, lekker belangrijk met je bomen en bespaarde tijd.

Ruim 100 euro abo kosten per jaar is ook extreem; bij ING nog niet eens 1/3 aan kosten kwijt.

Was de Bank of the free, nu the bank of the Fee

Jack

Niet best!

Ik heb me aangemeld bij Bunq om samen met mijn vriendin een gezamenlijk rekening in gebruik te nemen. Ze is overigens rekeninghouder bij Bunq. Er is ondertussen wel 2 keer geld afgeschreven en door ons 2 maal een pas aangevraagd maar geen enkele pas ontvangen. Via de site 2 maal de vraag gesteld over het ontbreken van de passen en het wel afschrijven van het geld. Geen antwoord ontvangen! Per saldo dus geld kwijt en geen gebruik kunnen maken van de diensten die Bunq zegt aan te bieden. Conclusie: Niet best van Bunq, erg jammer.

29-06-2020

Niet erg betrouwbaar of standvastig

Bunq begon ooit als een veelbelovende nieuwe bank in de financiele wereld. Maar keer op keer nemen ze beslssingen die hun huidige gebruikers blijven teleurstellen.Of het nu gaat om onaangekondigde prijsverhogingen, totale omgooi van de workflow, features die plots verdwijnen en pas weer aangaan als je meer betaald, keer op keer heb ik me er aan geergerd en het maar voor lief genomen. Maar nu V3 mij door de strot word geduwd ben ik klaar met bunq. Ik ga terug naar ING.

Edwin
29-06-2020

Ever changing app fearures drives me bongus

Bunq started so nicely. Different simple and direct to the point. And where are we now? Unable to do simple things like making payment or see what I already planned. It feels like i joined facebook, and now am part of a community that is more about the planet then it is about banking. Feedback to new dev? Don’t bother. We just so what we want, paying customer? So what. who cares. Don't feel like I am a customer anymore. I seem to be more annoying with my questions, about safekeeping fees for example. I still have no clou how it is calculated.

Jesse

Luister naar je klanten

Luisteren naar de betalende klant

Shanta
29-06-2020

Nieuwe update is niet overzichtelijk

Sinds de nieuwe update is de app een stuk minder overzichtelijk geworden. Jammer!

Kaj

Bunq luistert niet meer sinds V3

Het is voorbij. De bank die het anders wilde doen, doet het inderdaad anders maar vergeet daarbij dat ze een bank is met betalende klanten. Mijn bank hoeft geen bomen te planten. Mijn bank hoeft mij niet een schuldgevoel aan proberen te praten omdat ik niet het dubbele wil betalen zodat zij bomen kunnen planten. Als ik bomen wil platen, dan doe ik dat zelf zonder mijn bank! En daarbij, als je echt luistert naar je klanten zoals je pretendeert, dan zou je nooit zo'n afzichtelijke redesign van je app gedaan hebben. Nogmaals, je bent een bank!

Sybren
29-06-2020

Ik begin te kijken naar mogelijke alternatieve

Voor mij is Bunq op de eerste plaats mijn bank. Waar in mijn financiën beheer. Ik ben een groot voorstander ben van sociaal en ecologisch maar ik vind dat het bij Bunq nu een te prominente positie in de app inneemt. Ik heb het gevoel dat het nu wordt opgedrongen en dat voelt voor mij niet goed

Jordy

Luister naar je klanten

Beste Bunq,

Ik zit al een tijdje bij jullie en tot dit jaar geen klachten gehad. De app werkte goed en deed wat hij moest doen en dat is mijn bankzaken overzichtelijk in kaart brengen.

Echter met de v3 is dit volledig overhoop gegooid. Een volledig nieuwe indeling, de helft werkt niet of is nutteloos. Denk hierbij aan de bolletjes hoeveel tijd ik heb bespaard of hoeveel bomen er zijn geplant, maar ook de newsfeed. Als ik hier geinteresseerd in ben, dan check ik wel jullie FB of insta pagina. Waarom moet dit zo prominent aanwezig zijn, Bunq is een bank en geen social media kanaal. Hierdoor is er heel veel commotie ontstaan bij je klanten, waar tot op heden geen goede reactie op is gegeven door Bunq.

Kortom er zijn nog steeds veel voordelen om bij Bunq te blijven, echter doe wat met de feedback die jullie terug krijgen van de gebruikers want zonder hen heeft Bunq geen bestaansrecht.

Succes en maak ons weer trots om onderdeel te zijn van Bunq!

Sinian

Bunq was leuk

Ik was een enthousiaste aanmelder in 2015, door 2 dingen:

1. Je betaalt voor wat je gebruikt, niks geen vaste of ondoorzichtige kosten - wát een verademing voor ondernemingen die iets met jóuw geld mogen doen. (Ik stam nog uit de oertijd dat banken daar blij mee waren, vanuit oersimpele kantoortjes je rente en zelfs kadootjes gaven.);

2. Je instaptarief bij ons verandert nooit. (Ik heb de letterlijke woorden niet meer paraat. En als ik toch echt abuis ben, lees ik het graag.)

En dan nu ineens. een tientje per maand. 120 euro per jaar. Hoe vernieuwend #not :-/ En hoe lukt het mij maar niet te voelen dat ik er zelf werkelijk iets aan heb, qua financieel rendement, en dat niet bunq zelf vooral wint. Voor goeie doelen gebruik ik wel andere initiatieven.

Praktisch-finacieel bewust tot slot: voor hoe incidenteel ik bunq gebruikte, staan 10 euro per maand in geen enkele verhouding. Dus heb ik opgezegd.

Serge

Top app ?

Ik vind het leuk

Hidde
29-06-2020

Fantastische bank die het contact met de klant is verloren

Sinds kort is er een nieuwe app van Bunq gelanceerd, V3. In veel opzichten hebben ze een totaal andere weg ingeslagen dan V2. Er wordt veel gepushed op 'waarom bunq awesome is' met zaken als Bomen Besparen, Community die elkaar helpt met geld doneren, Hoeveel Tijd je wel niet bespaard met Bunq, etc. Alle redenen waarom je misschien voor bunq zou hebben gekozen wordt nu dagelijks in je gezicht geduwd. Loze informatie waar de klant an sich niets aan heeft. Daarnaast nog een gratis Instagram feed erbij gekregen met verkapte reclame van Bunq. Dit neemt 1/4e van de totale app in beslag.

Los van alle bugs / gebruikerservaring / UX mankementen in de app die nu welliswaar in sneltreinvaart worden opgelost, is het toch pijnlijk dat een bank ineens zover afstaat van de klant. Initiële feedback tijdens de bèta test werd weggewuifd als zijnde 'criticasters' en op dit moment worden alle reviews/kritische noten/hulpkreten van klanten gecensureerd op het platform van bunq.

Ali, wordt wakker, je tent staat in de fik. Ga door het stof en luister weer naar je klanten voor de best mogelijke bank-ervaring, zonder alle tierelantijntjes waar je zelf misschien op zat te wachten, maar je userbase totaal niet. Desnoods geef je mensen de optie (als een thema op de Bunq app)? V2 was in vele opzichten veel cleaner, mensen willen dat terug. V3 kan prima zijn plek verder verdedigen.

Lex
29-06-2020

Update is echt heel veel slechter

De app was eerst echt top. Ook al week een beetje rommelig, maar je kwam er altijd wel uit. Nu, na de update, is het echt niet meer te begrijpen, bepaalde functies die ik echt totaal niet gebruik, zoals ‘van ons’ hebben heel veel aandacht gekregen terwijl ik die het liefst uit de app zou halen. Ook de kopjes met hoeveel co2 en zo ik bespaard heb vind ik echt totaal overbodig. Daarnaast zijn de achievements echt extreem kinderachtig en totaal niet nodig voor een bank app. Hou het alsjeblieft gewoon simpel en makkelijk te gebruiken

Hein

Te weinig voor te veel

Het basisproduct biedt veel te weinig voor veel te veel geld. Elke optie moet je voor betalen wat het geheel nog duurder maakt.

Kwaliteit / kwantiteit is laatste jaar helemaal scheef gegroeid.

Product waar ik ooit verlieft op ben geweest wordt binnenkort mijn ex.

Freddy
29-06-2020

Nu op z'n Nederlands; (Begrijpelijker) !

In het begin, was alles bijna duidelijk; hoe ik € . kon storten, op mijn "bunc account" toen kwam er een; voor mij niet goede Update! Na een bericht te hebbengestuurd, van mij en de bunq Bank, het een en ander te hebben bijgespijkerd; is nu alles duidelijker;! Hoe en hoeveel ik nu Geld op mijn - bunq Bank kan storten met de Super, ROL-KEUZE! Geweldig nu! Tevreden!

Bunq V3 is een ramp

Bunq V3 is een ramp