08-02-2013

Tot nu toe had ik alleen goede ervaringen met pechhulp van de ANWB. Daar kwam dus gisteravond verandering in.

Ik was bijna thuis en mijn auto blokkeerde volledig, geen beweging meer in te krijgen. Dus de ANWB gebeld.

De dame aan de telefoon nam de gegevens aan en zei dat ik nog een factuur open had staan van 92 euro die ik contant zou moeten betalen aan de monteur.

Oeps, ik herinnerde me dat de acceptgiro er inderdaad doorheen geslipt was.

Nu was het donderdag avond 22:30 en in Rotterdam-Zuid; daarom zei ik dat ik niet in mijn eentje (als vrouw; en lopend!) kon gaan pinnen terwijl bovendien de auto midden op de weg stond (en dus niet daar gewoon achtergelaten kon worden). Na een paar minuten drong dat blijkbaar niet door want ze hing op.

Toen teruggebeld en hetzelfde verhaal gedaan. Die dame zei ook dat het bedrag openstond. Ik was bereid te pinnen of over te maken maar hier nam ze geen genoegen mee! Er zou geen hulp komen zonder contant geld! Net voordat ook zij zou ophangen bedenk ik dat ik nog wat noodgeld in mijn handschoenen vakje had liggen, en zowaar samen met het geld uit mijn portemonnee was dat voldoende. Pfffff gelukkig er zou hulp komen.

Na een goed uur buiten in de kou gewacht te hebben terwijl ik aankomende auto's om mijn auto heen leidde, kwam de wegenwacht dan toch eindelijk.

De man in kwestie was heel behulpzaam en op hem heb ik niets te melden dan alleen goede dingen. Hij heeft mijn mijn geblokkeerde achterremmen, het bleek aan beide kanten vast te zitten, eruit gehaald en mij geholpen om te parkeren op een veiligere plaats. Volgens deze man kon ik het ook overmaken de volgende morgen!! Ja hoor hadden ze daar nu zo moeilijk over gedaan?!

Het was inmiddels half 1 's-nachts!

Afijn ik kon dus niet meer in mijn auto rijden en dus vrijdagmorgen meteen de garage gebeld. Die blijkt de auto niet te kunnen ophalen.

Een andere garage ook niet. De ANWB doet dat, zeiden ze. Toen weer de ANWB gebeld en uitgelegd dat ik mijn auto niet veilig kan verplaatsen.

"Ja mevrouw, wij kunnen u niet helpen want u heeft de factuur nog niet betaald." Toen ik zei dat ik die contant had voldaan de vorige avond, kon hij die informatie plotseling wél vinden. "Oh ja ik zie het. Maar u heeft nu 8 wachtdagen omdat u niet op tijd betaald heeft."

Nou breekt mijn klomp. Het klopt dat ik de acceptgiro vergeten ben en dat ik dus in gebreke was, maar moet daar op zo'n manier mee worden omgegaan?

Ik héb toch betaald (al vele jaren overigens op tijd) dus wat is het probleem? Kost het u soms minder door mij 8 dagen te laten wachten? Het lijkt me zo zinloos! Ik heb die 8 dagen toch ook betaald? Ik was nog steeds kwaad omdat ze mij voor het blok gezet hebben om midden in de nacht te gaan pinnen als vrouw alleen in Rotterdam Zuid; en nog wel lopend!

Verder ben ik niet blij met hoe ze omgaan met mij, ik bedoel de toon waarop. In plaats van gewaardeerde klant lijk ik in hun ogen een geniepige wanbetaler of zo. Net alsof ze ook maar 1 seconde het risico gelopen hebben dat ik niet zou betalen als ze mij daarop attent gemaakt zouden hebben!

Met de bus naar mijn werk is heel lastig en kost me (behalve meer geld dan de benzine normaal) ook 2 uur per dag extra reistijd (dus bovenop de normale reistijd). Meedenken aan een oplossing doen ze niet. Ze laten je gewoon staan zonder redelijkheid in acht te nemen. En waarvoor? Voor die 92 euro? Wat een bureaucratische organisatie! Nu heb ik dus de keuze: Toch zelf de auto naar de garage rijden (zonder remmen!) of 8 dagen wachten en dus bijna 20 uur extra tijd kwijt zijn (als alle bussen blijven rijden)!

Ik vraag me af of het wel is toegestaan om een technisch afgekeurde auto op de openbare weg te laten staan. Wat een deceptie!

28-01-2013

kwam vorige week met pech voor de eerste keer met pech te staan, kan niet anders zeggen dat ik perfect geholpen ben, Auto kon ter plekke niet worden gerepareerd worden en ben naar garage van mijn keuze gesleept. Nogmaals klasse en snel!

26-01-2013

Afgelopen donderdag kom ik rond 7.00 stil te staan op de N294. Nadat ik de Dacia Assistance(ik kom uit Belgie) gebeld had verscheen na ruim een uur plots de ANWB. De vriendelijke monteur informeerde mij over de vermoedelijke oorzaak en sleept me richting een nabij gelegen tankstation. Hier heeft hij nog ruim een uur aan mijn auto gewerkt in zeer koude omstandigheden. Helaas is mij de naam van de ANWB medewerker ontschoten. Toch wil ik mijn waardering uitspreken voor zijn vakmanschap en service gerichtheid. Meneer was een toonbeeld zoals dienstverlening hoort te zijn. Efficient, kundig en vriendelijk.

06-01-2013

Vanavond super geholpen door medewerker Anwb op de a28 richting Zwolle,medewerker en anwb super bedankt voor de snellen en goede oplossing en het bakkie senseo

13-11-2012

2 weken geleden vertrek ik vanaf mijn woonplaats Meers (klein dorpje in Limburg) naar het dichtsbijzijnde tankstation (ongeveer 6km verderop) in Elsloo om mijn banden op te pompen. Tot mijn schrik springt tijdens het oppompen de ventiel eruit..lekke band. Ik had nog een volwaardig reserve wiel maar geen ervaring met het verwisselen. Dus bellen met de ANWB. De vriendelijke man vertelde mij dat ik geen woonplaatsservice had en dus extra moest betalen. Ik heb hem geprobeerd uit te leggen dat ik in Meers woon wat onderdeel uitmaakt van de gemeente Stein maar uit een ver verleden (20 jaar terug) voor de postbezorging onder Elsloo is blijven hangen. Daar hadden ze geen boodschap aan. Ik ben aangezien ik toch verder moest akkoord gegaan en aangegeven dat ik deze kosten terug ga vorderen.

Inmiddels 2 weken verder en die muts van de klachtenafdeling blijft volhouden dat ik volgens hun in Elsloo woon. Zelfs de gemeente Stein zelf is verrast door deze slechte service en heeft aangeboden de ANWB uit te leggen hoe het zit. Maar deze stappen onderneemt de ANWB niet.

Kan natuurlijk aan het IQ van de desbetreffende medewerker liggen maar probeer ze maar eens te overtuigen van HUN fout.

15-10-2012

Juli van dit jaar deed mijn auto opeens raar. De koelvloeistof meter stond erg in het rood en de auto lekte ook koelvloeistof. Na een uitgebreide inspectie vertelde me de ANWB meneer dat het gefixt was, vloeistof was bijgevuld en ik kon weer op pad. Na een paar kilometer ging de meter echter weer raar doen en ik besloot een aantal dagen later toch maar naar mijn garage te gaan. Daar ben ik nooit aangekomen want midden op de snelweg deed de auto opeens helemaal niets meer! Weer de ANWB gebeld en deze erg vriendelijke meneer keek ernaar en zei: Oh Oh, dit is niet goed. Na naar mijn garage gesleept te zijn constateerden deze dat mijn auto zo goed als totaal los was. Kosten: een nieuwe motor van rond de 1500 - 2000 €!

Ik besloot te mailen naar team klacht en daar waren ze erg vriendelijk en ze zouden een expert sturen om mijn auto te bekijken. Om een heel erg vervelend en erg lang verhaal kort te maken:

Ik had recht op een vergoeding van 375 euro, terwijl de auto rond de 2000 euro waard was. Ik heb op die schamele 375 euro 8 weken moeten wachten en het werd ook nog eens op een voor mij vreemd rekeningnummer gestort!!! Dus weer wachten. Ik zou een bevestiging krijgen maar ook die heb ik nooit ontvangen en nadat ik telefonisch mijn beklag had gedaan werd me verteld: Het geld is onderweg dus geduld hebben!! Na de eerste toezegging van de vergoeding die binnen 2 a 3 weken op mijn rekening zou staan heb ik dus 8 weken moeten wachten. Er werd niet meer gereageerd op mails en het feit dat ik een nieuwe auto moest kopen, tja, dat is dan pech hebben!!!

Nu heb ik een vergelijkbare auto moeten kopen van 1750 minus die 375 is een schadepost van 1375 euro's!!!

06-10-2012

Ik ben al 20 jaar lid en heb afwisselde ervaringen. Het is niet de ANWB an sich maar de hulpverlener waar je op dat moment mee te maken hebt. Zo heb ik eens een man van de wegenwacht er bij gehad omdat ik niet verder kon rijden door een afgebroken fusee kogel. Heel arrogant vertelde hij dat deze stuk was gegaan omdat de auto niet normaal is onderhouden en daarom niet het recht had om gratis afgesleept te worden?! het kwam neer op "eigen schuld dikke bult" WTF! Alsof fabrikanten voorschrijven om bij een onderhoudsbeurt preventief fuseekogels te vervangen! Maar goed...na overhandigen van recente dikke rekeningen van de garage, die toevallig nog in het handschoenenvakje lagen, was meneer overtuigd en kwam er een berger aan te pas om mij naar een garage te verslepen. Het is uiteindelijk wel goedgekomen maar als klant raak je wel geïrriteerd van zo'n betweterige clown.

Daarnaast heb ik ook hele goede ervaringen; zoals recent met het stil vallen van de auto. Die beste man van de wegenwacht was een een half uur tot 3 kwartier bezig met diagnose en vervolgens de brandstofpomp in de tank weer tot leven te wekken, hetgeen uiteindelijk maar deels lukte maar helaas de auto na 5 minuten lopen weer uitviel. Dankzij het geduld en uitleg wist ik de garage te precies te vertellen wat defect was, zodat ze direct konden beginnen met het vervangen van het onderdeel, wat minstens een uurtarief op de rekening heeft gescheeld.

04-10-2012

Bij pech krijg je meestal een vrl. telefoniste aan de lijn, die doen van alles om je liever niet te laten helpen,

stond geparkeerd en had een niet zichtbaar klein paaltje geraakt bij het parkeren, die onder de bodem vast zat,

kon de auto dus niet meer weg rijden, ook met vier man niet op te tillen,

telefoniste adviseerde een garage te bellen,ook wegenwacht kon niet helpen, auto zou zwaar beschadigdt raken enz.

Liet toen maar een hulpdienst van een garage komen, garagekruk eronder en auto was los, klusje van 1 minuut,

zonder beschadigingen, kosten 100 euro! Had wegenwacht toch ook kunnen doen!

Al meer mee gemaakt dat vrl.telefonisten arrogant,onsympathiek en zelfingenomen zijn,

bij een man alleen maar positieve ervaringen gehad.

Ben al 41 jaar lid, ook als je meer dan 3 keer pech hebt in één jaar, word je geweigerd.

Terwijl ook wel eens tien jaar lang zonder pech hebt gereden, ook geen korting gehad.

Kortom ANWB wees meer servicegericht, instrueer uw vrl.personeel beter,

maakt lidmaatschap ook goedkoper, overbodige diensten niet nodig zoals anwb blad, kortingen winkels enz.

30-09-2012

ik wou graag

de heer p.koster man nummer 3979 complimenteren .met zijn vakkennis en correcte behandeling en uitleg over mijn auto reparatie.ik vind dat dat ook gezegt mag worden,,anwb bedankt voor de snelle service,en voor de vakmensen,een zeer tevreden client,,,

29-08-2012

Mijn ervaring met de ANWB was eerst heel goed. tot uit eindelijk van de week. We waren op vakantie in het noorden. Op het moment dat we terug wilden gaan richting huis ging het fout. Ik starten de auto en hij viel uit en dat na 6 keer gestart. We hebben de ANWB gebeld die waren er vrij snel 15 minuten ongeveer. Die man starten de auto maar eerst bleek er niks te zijn. maar toen viel hij weer uit. toen bleekt de verdelerkap stuk te zijn. hij haalden er iets af. en zij vervolgens je kunt verder rijden. Ik zij dat ik richting zuid Holland moest. Geen enkel probleem. na 1 uur 15 minuten komen we op de A15 terecht toen ging het koelvloeistof lampje branden. En me auto begon te trillen ik ben per direct aan de kant gegaan. 2e keer gebeld. toen hebben ze de thermostaat er uit gehaald en GEEN nieuwe er in gezet. nieuwe koelvloeistof er in gedaan. en ik kon weer fijn verder rijden met z,n 90 km. en toen op de A29 richting oud beijerland kwam ik stil te staan voor de stoplichten. de auto viel uit en deed tot verbazing niks meer. 3e keer de ANWB gebeld toen ze er weer waren vroegen ze wat er aan de hand was. ik legde het geval weer uit. en ik kreeg te horen we slepen je wel naar een garage!. en heb gezegd dat ik naar mijn huis gesleept wilden worden dat is ook gebeurd. Ik ben toen zelf naar de garage gesleept door me ouders.

en daar werd geconsenteerd dat de ANWB mij nooit had mogen laten doorrijden met de 1e keer. Gevolg 1800 tot 2000 euro schade. ik heb een officiële klacht in gediend bij de ANWB. waarschijndelijk woord de schade vergoed. omdat ik het Volledig pakket hebt met alles er op en er aan. en dan laten ze je zo in de kou staan! Met pijn en moeite kreeg ik een leen auto voor 2 dagen. Waar van je 500 euro eigen risico hebt.

Of ik lid blijf van de ANWB. Weet ik nog niet. Zou behandel je klanten niet.

Waar je normaal 2:15 over doet. Deed ik nu z,n 6 uur over.

Ik hoop dat ze me nu wel normaal zullen helpen anders heeft het geen zin.

En dat met een Volledig pakket van de ANWB.

22-08-2012

Gebeld, binnen drie kwartier stond de ANWB voor de deur. Ik heb ze al vaker moeten bellen (ongeveer 5 keer) de afgelopen jaren en ook deze man was wederom aardig en kundig. Het onderdeel dat kapot was werd vervangen en een kwartier later is mijn auto weer op en top. Ik ben blij met ze en neem daarom ook even de tijd om schrijf dit op het internet te zetten. Ik heb eenmaal willen overstappen naar de concurrent omdat deze goedkoper was, maar dit werd door mijn collega afgeraden. En daar ben ik nog steeds blij om.

18-08-2012

Bij mijn pech kwam een niet al te vrolijke Wegenwacht monteur die al gelijk zei dat hij de auto naar mijn huis zou slepen. Ik meldde dat ik er geen nieuwe multiriem/v-snaar ik kan zetten dus een garage zou beter zijn. Welke dan? vroeg hij, Ik wist er 1 in de buurt en hij zou mij wel slepen.

Sleepkabel aan de leiding van mijn stuurbekrachtiging gedaan en zowel mijn bumper vloog er af als de leidingen door midden. Sleepoog zat er trouwens naast. Foutje, mijnheer sorry, ik baal hiervan. Daarna werd mijn auto en ik af gezet bij een garage, ik kreeg nog een telefoonnummer mee van de klachtenafdeling en weg was de Wegenwacht. Daarna 5 uur gebeld om alles te regelen, "kunt u een mail sturen met uw klacht was het antwoord? Nou nee sta hier in een garage die alleen een riem zou vervangen en nu is de boel aan gort getrokken doro de ANWB. Oh ik bel u zo terug. Gaat te ver om alle details te vermelden maar niemand belde terug. (circa 5-6 man)

Lijkt op een klacht die iemand hier schreef. Ik maar wachten in de garage. Half 11 in de ochtend was de pech en 6 uur was ik eindelijk thuis. Wel met een huurauto..

24-07-2012

wij hebben een heel vervelende tijd gehad onze vader was begin juli in het buitenland overleden, mijn zus en ik zijn daar naar toe gevlogen om onze moeder

bij te staan,

Mijn ouders waren daar met een caravan en auto, en het hele spul moest terug naar nederland.

Daarover kan niks slechts gezegd worden over de ANWB, en stond keurig een chauffeur voor ons klaar en deze meneer zou ons naar Nederland rijden.

Deze meneer kwam bij ons de camping al op met de mededeling dat hij geen geld had ???????? ons probleem toch niet of wel??

De hele dag heeft hij op onze zak geteerd, vroeg zelfs geld om te bellen of om kleingeld voor het toilet, wij hadden echt wel iets anders aan ons hoofd

en wilden alleen maar zo snel mogelijk naar huis,

Bij thuiskomst vertelde hij dat hij dus geen cent had om terug te komen in zijn woonplaats, ongelooflijk,

Ik heb naderhand van kennisen begrepen dat deze mensen gewoon een dagvergoeding krijgen en zelf hun eten en drinken behoren te betalen.

Wij hebben dit als zeer naar ervaren, zeker omdat er 2 keer verkeerd was gereden, en wij zeker 3 uur later thuis waren dan als hij goed gereden was.

Wij hadden het idee dat deze meneer het meer als een lolletje zag, en er misschien meer voor geschikt was om alleen mensen met een kapotte auto

of camper terugte rijden en niet met 3 rouwende mensen die hij constant lastig viel met vragen over wanneer gaan we weer stoppen of wat eten..

DUS ANWB screen Uw mensen het had niet veel gescheeld of ik had hem onderweg uit de auto gegooid.

04-07-2012

Ik werk al een paar jaar bij de ANWB als seizoenskracht in het buiteland, en ik begrijp heel goed hoe zo'n bedrijf zo'n slecht cijfer kan krijgen van de klanten. Als medewerker zitten we dan allemaal in een grote ruimte waar sommigen de telefoon op moeten nemen voor klanten, en anderen vervangend vervoer moeten regelen. Omdat dit een buitelands plateau is, is niet iedereen nederlands, en de communicatie problemen zijn verschrikkelijk. De buitenlanders moeten voor vervangend vervoer zoeken, maar begrepen het dossier, dat in het nederlands is, natuurlijk niet. Zo wordt er vaak vervangend vervoer geregeld dat zich honderden kilometers van de klant bevindt. Verder is word er niets geregeld w.b. de verwachtingen van de zomer. Er worden meer medewerkers geregeld, maar niet meer autos in het land om te voldoen aan de eisen van de klanten. Een klant die dus midden in het buitenland vast komt te zitten met een volvo v70, 5 personen, veel baggage, en geen credit card om de borg van de huur auto te betalen heeft dus 0% om daar ooit weg te komen!

Werken bij de ANWB is dan wel een leuke ervaring, veel contact met mensen en een gezellige sfeer, maar ik zou voor mezelf nooit een verzekering bij hun afsluiten !!

01-07-2012

Wij hebben zeer slechte ervaring met de ANWB. OP zaterdag 30 juni jongsleden krijgen wij pech met de auto in Frankrijk. Dus de ANWB gebeld er werd snel een sleepwagen geregeld. Prima maar daarna. De meneer van de garage vertelde ons dat hij het onderdeel niet in zijn garage had omdat wij een suzuki hebben en hij een citroën garage. Maandag kan hij pas gaan bellen naar een andere garage met de vraag of deze onze bobine zou hebben. Onze auto is reeds van 1997 en de suzuki garage heeft alleen maar nieuwe auto's. De kans is dus erg klein dat het gaat lukken maandag. Dan zou het besteld moeten worden en zou het op z'n vroegst woensdag worden.

Dit hebben wij doorgegeven aan de ANWB zodat zij ervan op de hoogte waren. Ik zou terug gebeld worden door de standplaats in Frankrijk Lyon. Dus ja daar vertrouw je dan maar op. De tijd verstreek en geen telefoon. We hebben zelf meerdere malen gebeld en ons ongenoegen hierover uitgesproken. Op zaterdag 30 juni was ik van 22.18 tot 22. 24 uur aan de telefoon met de ANWB in Nederland. Op dat moment heeft Lyon mij gebeld. Dit werd mij medegedeeld door de mevrouw in Nederland. Dus besloten we snel te stoppen zodat ze mij konden bellen. Weer wachten en wachten.

In de hotel kamer bleef het ondertussen zo'n 35 graden. We zijn uiteindelijk gaan slapen, mijn man, dochter van bijna 4 en ikzelf, want nog langer wachten heeft geen zin. De volgende dag hebben we weer contact opgenomen met de ANWB in Nederland. Wij hebben aangegeven dat we gewoon naar huis willen en meer niet. We hebben nog noiit gebruik gemaakt van de sleepdienst van de ANWB (ik ben lid sinds 1994) Weer werd ons gezegd dat Lyon met ons contact zou opnemen. Na 2,5 uur hebben we zelf eens maar weer eens gebeld. Ik heb toen aangegeven dat ik binnen 30 minuten bericht wil hebben en anders ondernemen we zelf actie. uiteraard werden we weer niet gebeld. Zo waren we bijna 24 uur verder en was er nog geen contact met ons opgenomen. Wederom gebeld na 45 minuten. Eerst werd ik in de wacht gezet en dan eindelijk krijg je iemand aan de telefoon. Doorverbonden naar Lyon, daar weer alles uitgelegd. uiteindelijk werd ons gewoon medegedeeld dat ze niets konden doen omdat de 48 uur nog niet voorbij was. Heel fijn op een kleine kamer met een badkamer van 1x1 meter met douche wc en wastafel. We moeten nu dus gewoon wachten en kunnen niets doen. Ze laten je gewoon barsten terwijl je alleen maar vraagt om ons alstublieft naar huis te kunnen gaan.

Het zou erg druk zijn ivm vakantie in Nederland en Frankrijk. Daar wordt dus door de ANWB niet op ingespeeld. Zo'n grote organisatie moet toch op de hoogte zijn van de vakanties in Nederland en andere Europese landen. NEe dat zijn ze nog niet eens ze laten niets van zich horen en tevens moet je het allemaal zelf maar regelen. Als onze auto niet gemaakt kan worden morgen gaan ze alsnog kijken voor een vervangauto. Dat kan dan weer uren duren omdat het druk is. Daar betaal je dan al die jaren voor. Ik snap niet wat die mensen tijdens hun werktijd doen. Het fatsoen om je even terug te bellen en aan te geven hoe het verder gaat. Nee daar moet jezelf nog achter aan. Er wordt werkelijk nergens rekening meegehouden. Het is gewoon schandalig dat je een nummer bent ipv een persoon. ANWB ga zo door dan zullen jullie het wel merken. Wij zij er in ieder geval nog niet klaar mee.

04-06-2012

Na vaarweekje trof ik auto met lege accu op parkeerplaats aan. Ik had de keuze. Of vrouw met auto laten komen (20 minuten trijden) of Wegenwacht bellen. Heb om 15.42 uur voor het laatste gekozen. "U kunt binnen het uur iemand verwachten". Een half uur later kreeg ik een SMS'je: "we zijn u niet vergeten, uw probleem is in behandeling". Weer half uur later telefoontje: "de wegenwacht is in Lexmond nog met een klus bezig, dat loopt wat uit. Zodra hij klaar is komt hij naar u toe". Dat duurde weer een klein uur. In totaal heb ik 1.55 uur moeten wachten. Behalve dat ik me afvroeg of er binnen een straal van pak weg een half uur rijden (toch zo'n 50 km) geen andere wegenwacht beschikbaar was, wil ik het maar bij deze zakelijke feiten houden. De wegenwacht zelf heeft me snel en plezierig geholpen. Het cijfer slaat dus op de tijdsduur.

11-05-2012

Iedereen die vol lof over de anwb praat, met weet ik hoeveel jaar lid en fan etc. gaat het nog geheid meemaken dat de ANWB je in de kou laat

staan. DIT DOEN ZE NOU EENMAAL. ER IS VAAK IETS WAT NIET KLOPT> je verzekerd je auto/zelf tegen pech, ondertussen moet je helemaal uitvogelen waarvoor je verzekerd ben en wanneer je pas hulp krijgt of niet!

Gister stond ik stil zonder koelvloeistof, het is op een of andere manier eruit gelekt, maar goed omdat mijn vriendin reed konden ze mijn niet helpen! moest zijn ook lid worden terwijl ze geen auto heeft.

Als je met meerdere mensen een auto gebruikt dan moet iedereen lid zijn van de ANWB. Goed bekeken.

ANWB is niet te vertrouwen.

27-03-2012

op zondag had ik pech en dus de anwb gebeld

ze waren snel ter plaatse en hebben mij prima geholpen

ik snap niet dat ze geen hoger cijfer hebben

altijd paraat met raad en daad.

dus ben blij dat ik lid ben.

25-08-2011

Opmerking: De achternamen in deze ervaring zijn vervangen met ANWB Correspondent.

Via deze weg wil ik toch mijn ongenoegen uiten over de autopech service van de ANWB. Al vele jaren ben ik al lid van de ANWB, dit heb ik gedaan omdat ik veel onderweg was door Nederland. Ik reisde per jaar gemiddeld ongeveer 30.000 tot 40.000 km. Daarom dat ik dat ik alles volledig gedekt had, zelfs buitenland service en vervangend vervoer buitenland a € 93.00 per jaar. De laatste 2 jaar rijd ik bijna niet meer zoveel als in het verleden steeds meer dichter bij huis.

Nu gebeurde het volgende, ik kreeg mijn wagen niet meer gestart dus belde ik de ANWB, In eerste instantie zei de medewerkster aan de telefoon u bent gedekt voor hulp toen ik verteld waar ik stond kon ze mij geen hulp meer maar voor een bijbetaling van € 70.00 kon ze mij wel verlenen en indien er gesleept moest worden kan dat na 8 dagen. IK bedankte hiervoor en baalde vreselijk heb ik ze een keer nodig en krijg ik geen hulp. Dit is niet de eerste keer een paar jaar geleden (moet nog een keer uitzoeken wanneer precies) kwam ik stil te staan langs de Franse autobaan Parijs – Lille samen met mijn vrouw en 2 kleine kinderen. De ANWB gebeld wat bleek nu dat de ANWB totaal geen hulp mag verlenen op de Franse peage autowegen. De enige oplossing was weg laten slepen van de auto naar een garage die wel hulp mag verlenen 40 tokt 60 km verder. Zonder garantie dat ze de wagen konden repareren. In eerste instantie wilde de sleper meteen de wagen opladen.

Gelukkig kon ik de chauffeur overtuigen om toch naar de accu te kijken en ja hoor na het kopen van een nieuwe accu kon ik mijn reis vervolgen wel eerst +/- € 160 contant afgerekend.

Wat bleek achteraf de accu was niet goed aangesloten door mijn garage nadat ze een volledige gereviseerde motor hadden teruggeplaatst. Ongeveer een maand eerder (voor mijn reis naar Frankrijk) hoorde ik tikken tijdens het rijden, het geluid kwam van onder de motorkap ik stopte om een parkeerterrein en zag een wagen van de ANWB staan ik vroeg om advies aan de wegenwachter.

Hij zei dat ik rustig met die tik in de motor naar huis kon rijden dit was op de A58 tussen Tilburg en Breda ter hoogte van Gijze op een parkeerplaats dit staat helaas niet genoteerd omdat de wegenwachter op het punt stond om te vertrekken naar een reeds eerder gemelde oproep. ( de dag en tijd en plaats ben ik niet vergeten). Volgens de wegenwachter kon ik naar huis rijden om een lang verhaal kort te maken de auto viel een 6 km voor de garage waar ik onderweg was stil. Schade: een volledige kapotte motor.

Terug naar mijn huidige pechgeval blijkbaar werken mijn sleutels niet meer en moet ik naar de garage gesleept worden. Dus ik dacht het volgende volgens de telefoniste kon ik gewoon mijn wagen na 8 dagen laat wegslepen met mijn” uitgebreide “servicepakket. Dus ik bel vrijdagavond opnieuw met de ANWB om een extra service pakket af te sluiten. Nou mooi niet ik hoefde echt niet te denken dat ik dan wel enige hulp kon krijgen voor mijn pech van nu. Wederom heb ik teleurgesteld de telefoon neergelegd. Ik voel me echt in de steek gelaten door de ANWB, ik snap ook niet waarom ik überhaupt nog lid ben waarvoor? Iedere keer als ik om hulp vraag moet ik het zelf regelen. Ik ben niet het type dat gaat lieg ik ga deze wagen niet ergens anders neerzetten en dan een melding maak ik geloof nog in eerlijkheid van de mens. Voor alle duidelijkheid ik kan de wagen nergens anders neerzetten want hij kan niet verplaatst worden.

Ik wilde via deze weg mijn ongenoegen en ik hoop van u een antwoord te krijgen waarom ik lid moet blijven van de ANWB en misschien kunt u mij helpen met een passende oplossing want op dit moment staat de wagen nog steeds op de plaats waar ik hem moest achterlaten.

Dit bovenstaand verhaal heb ik naar de ANWB gestuurd via contactformulier. Ik ontving het onderstaand antwoord:

Geachte heer ,

De ANWB biedt hulp in de eigen woonplaats aan leden die naast de wegenwachtservice ook woonplaatsservice hebben afgesloten. Leden zonder woonplaatsservice kunnen tijdens een pechgeval in hun woonplaats ook de wegenwacht inschakelen, mits zij ter plekke woonplaatsservice afsluiten.

Uiteraard zijn wij u zeer erkentelijk voor uw jarenlange lidmaatschap maar net als u zijn er leden die jarenlang lid zijn maar daarbij jaarlijks extra contributie hebben betaald om ook in hun woonplaats verzekerd te zijn van hulp.

Wanneer u zich tijdens pech aanmeldt voor de woonplaatsservice betaalt u daarom naast de gebruikelijke contributie een verhoogd inschrijfgeld. Het zou immers ten opzichte van onze woonplaatsservice leden, die reeds jarenlang extra contributie hebben betaald, onrechtvaardig zijn als leden zonder woonplaatsservice tijdens pech tegen betaling van de normale contributie lid kunnen worden.

Wat uw huidige autopech betreft, daarbij kan de ANWB u alleen van dienst zijn indien u bereid bent om via de wegenwacht lid te worden van de woonplaatsservice met betaling van het verhoogde inschrijfgeld, totaal € 70,00.

Hulpverlening in het buitenland wordt verzorgd door de wegenwachtdiensten van onze buitenlandse zusterclubs. In Frankrijk is echter geen wegenwachtorganisatie. In het Franse systeem wordt u vaak eerst weggesleept naar een garage. Aldaar volgt een mogelijke reparatie. Op péages (autosnelwegen) moet u zich via praatpalen melden bij de snelwegpolitie (CRS). Die schakelt een contractsleper in om de auto naar een garage te slepen. Buiten de péages belt u de plaatselijke gendarmerie (alarmnummer 17, vaste net of 112, mobiel) en vraagt om een dépanneur U kunt in bovengenoemde situaties ook bellen met de ANWB Alarmcentrale: tel +31 88 2692 888. Die zorgt dan dat de contactsleper of dépanneur naar u toe komt.

In Frankrijk kunt u dus niet langs de weg door een wegenwacht worden geholpen. Met Wegenwacht Europa Service heeft men bij pech in Frankrijk wel recht op o.a. vergoeding van sleepkosten en gratis repatriëring van de auto.

Meer informatie vindt u op onze internetsite www.anwb.nl. U kunt ook langsgaan bij één van onze winkels. Voor telefonische informatie kunt u bellen met ons telefoonnummer 088-2692 222. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 20.00 uur en op zaterdag van 08.30 tot 17.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Contactcenter, Team Correspondentie

Het was een zeer uitgebreid antwoord met helaas geen antwoord op mijn vraag en ik wilde de ANWB Correspondent uitleggen dat ik alsnog de extra kosten wilde betalen voor hulp.

Helaas is het niet mogelijk om te antwoorden op mails van “Team Correspondentie” Zie de ontstaande mail als je dat doet.

Dit is een automatisch e-mailbericht. Reacties op dit bericht worden niet gelezen of beantwoord.

Geachte Heer of Mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wegens grote drukte kan het momenteel langer duren voordat uw email in behandeling wordt genomen. Wij doen er alles aan uw email zo snel mogelijk te beantwoorden. Excuses voor het ongemak.

Onze ref.: 91416553

Met vriendelijke groet,

ANWB Contact Center

Dit betekent dat je opnieuw een formulier moet invullen. Ik ben daarom maar gaan bellen. Kreeg in eerste instantie de ANWB Correspondent niet te pakken maar werd keurig teruggebeld. Mijn vraag aan de ANWB Correspondent was “of ik nog hulp kreeg ja of nee.

Dit was niet zijn afdeling moest dit even navragen bij klantenservice. Binnen een uur belde de ANWB Correspondent mij keurig terug met de mededeling dat de ANWB niets voor mij meer konden betekenen. Ik had namelijk meteen ja moeten zeggen en geen bedenktijd in acht moeten nemen. Dit staat namelijk ik de algemene voorwaarden van de ANWB het stukje heeft hij keurig voorgelezen. Het heb dus gewoon pech. Ik heb dus alles zelf kunnen regelen en dat allemaal onder hulp van de ANWB u begrijpt wel dat ik ook zelf op moet draaien voor alle kosten. Nu ben ik nog even gaan zoeken op het internet over bedenktijd van een aankoop en wat zie ik tot mijn verbazing? Het volgende artikel van de ANWB waar in zij zelf juridisch advies geven aan hun leden.Over en dat was mijn fout

ik had namelijk meteen moeten beslissen op de aanbieding van de medewerkster van de ANWB voor de service woonplaats zonder enkele bedenktijd, Hoezo de wereld op zijn kop.??!!!!

Bedenktijd

Het overkomt ons allemaal wel eens, spijt van een aankoop. De vraag is dan: waar hebt u als koper recht op? Kunt u de overeenkomst ontbinden of zit u er aan vast? Voordat deze vraag beantwoord kan worden, moet vastgesteld worden onder welke omstandigheden u gekocht hebt. Onderstaand treft u drie soorten koopovereenkomsten aan. Let op: onderstaande regelingen zijn van toepassing op consumentenkoop, dat wil zeggen op over-eenkomsten waarbij een consument koopt bij een bedrijf.

Koop in de winkel of in de showroom.

Gaat u als consument zelf naar een winkel of showroom en sluit u daar een koopovereen-komst dan kunt u daar niet meer op terug komen. “Koop is koop” is dan de regel. De koop is gesloten op het moment dat u (de koper) het aanbod van de verkoper aan-vaardt. Een aantal winkelbedrijven biedt als extra service de mogelijkheid goederen te ruilen of terug te brengen. Andere bedrijven kennen leveringsvoorwaarden waarin een annuleringsregeling staat. Dit is bijvoorbeeld zo bij de aankoop van een auto bij een Bovag bedrijf. Krijgt u spijt van de aankoop van een auto bij een Bovag bedrijf, dan kunt u op grond van artikel 7 van de Bovag-voorwaar-den de koopovereenkomst schriftelijk annule-ren. U moet dan binnen één week na deze annulering de verkoper alle schade die hij ten gevolge van de annulering lijdt vergoeden. Deze schade is in de voorwaarden vastgesteld op 15% van de koopprijs van de geannuleerde auto. Vanaf het moment dat de auto geleverd is, vervalt de bevoegdheid tot annuleren.

Als er geen leveringsvoorwaarden zijn met een annuleringsregeling en er is al geleverd en betaald dan hebt u geen mogelijkheden op de koop terug te komen. Bij auto’s duurt het vaak enkele dagen of langer voordat er ge-leverd wordt. In dat geval kunt u, als u spijt hebt van de aankoop, met de verkoper over-leggen of hij bereid is de koopovereenkomst te ontbinden, eventueel tegen betaling van een schadevergoeding. Een verkoper die daar-toe niet bereid is, kan eisen dat de overeen-komst wordt nagekomen, dus dat u betaalt en de auto afneemt.

Colportage

De colportagewet is er om u te beschermen tegen agressieve verkooppraktijken. Deze wet is van toepassing bij “persoonlijk bezoek” of “aanprijzing van een goed of dienst in een groep van ter plaatse van de aanprijzing aan-wezige personen”. Voorbeeld voor het eerste is een colporteur (verkoper) die de deuren langs gaat. Bij het tweede (groepscolportage) kunt u denken aan goedkope busreizen, waarbij u een demonstratie van bepaalde producten krijgt (dekens tegen reuma bij-voorbeeld) en waar u zich gedwongen voelt ook deze producten te kopen. Belangrijk is dat u niet zelf het initiatief hebt genomen, maar onvoorbereid benaderd wordt door een ver-koper.

De colportagewet geeft u als consumenten een “afkoelingsperiode” van 8 dagen. Deze periode begint op het moment van registratie van de verkoop. Voorwaarde is wel dat de koopsom minimaal € 34,-- bedraagt. Binnen deze 8 dagen kunt u de overeenkomst per aangetekende brief ontbinden. Aan de regi-stratie van verkoop die onder de colportage-wet valt, zijn strenge eisen verbonden.

Koop op afstand

Koopt u producten via internet, per telefoon, post of fax dan geniet u extra bescherming. Essentieel is dat de verkoper en u vóór en tij-dens het sluiten van de overeenkomst alleen gebruik gemaakt hebben van technieken voor communicatie op afstand. U hebt de verkoper dus niet persoonlijk ontmoet, de koop werd op afstand gesloten. Is er sprake van koop op afstand dan hebt u een herroepingsrecht (be-denktijd) van 7 werkdagen na ontvangst van de gekochte zaak. U kunt de overeenkomst herroepen zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen. Hooguit de kos-ten van het terugzenden komen voor uw re-kening. De leverancier moet binnen 30 dagen het door de u betaalde bedrag terug betalen. De wetgever heeft strenge eisen gesteld aan de informatie die de verkoper vóór de koop-overeenkomst en bij het bevestigen van de koopovereenkomst moet geven. Voldoet de verkoper niet aan deze eisen dan is de termijn van herroeping 3 maanden. De wettelijke be-scherming is ook van toepassing bij het kopen van diensten.

U kunt als koper geen gebruik maken van het herroepingsrecht in de volgende gevallen;

• voor diensten waarvan de dienstverlening met uw toestemming al is begonnen

• voor goederen en diensten waarvan de prijs is gebonden aan schommelingen op de financiële markten

• voor goederen die volgens uw specifica-ties zijn gemaakt.

• voor goederen of diensten die niet kunnen worden teruggezonden of die snel kunnen bederven of verouderen.

• voor audio- en video-opnamen en compu-terprogrammatuur waarvan u de verzege-ling hebt verbroken

• voor levering van kranten en tijdschriften

• voor diensten van weddenschappen en lo-terijen

• voor georganiseerde reizen.

U kunt dit artikel vinden op http--www.anwb.nl-binaries-pdf-over-anwb-rechtshulp-rechtshulpwijzers-rhw_bedenktijd.pdf

Via deze weg wil ik iedereen op de hoogte stellen voor de” verborgen regeltjes” in de algemene voorwaarden en de onwetendheid van hulp in het buitenland.

Dit is het verhaal van een teleurgestelde ANWB lid.

08-06-2011

Ben al sinds 1986 lid van de ANWB, en zowel ik als mijn partner hebben beiden het uitgebreidste pakket van de W.W. Daarnaast hebben we ook een doorlopende reisverzekering, waarvan we al een paar keer dankbaar gebruik van hebben gemaakt.

Maar afgelopen week, kwamen we in een situatie terecht waardoor wij niet op vakantie konden.

Normaal gaan wij ieder jaar rond de pinksteren 14 dagen naar Denemarken, en dan met de kerst 8 tot 10 dagen, uiteraard met de auto.

Maar aangezien mijn partner in februari dit jaar een nieuwe heup heeft gekregen, en dus nog aan het revalideren is, hadden wij niets geboekt , omdat lange afstanden met de auto voor hem niet haalbaar zijn, en alles nog tekort geleden is.

Maar nu ging mijn nichtje met haar man voor 14 dagen naar Texel, en die vroeg of als we zin hadden om daar te komen, dan hadden we toch ons verzetje na alle toestanden.

Helemaal in ons sas stapten wij bepakt en wel, op woensdag 1 juni, dag voor hemelvaart, in onze auto.

Die recent gekeurd is en de grote beurt dus net 1 maand geleden achter de rug had.

Rijden we net buiten het centrum van Arnhem [tevens onze woonplaats], stoppen voor de stoplichten, en de auto slaat af, en is niet meer aan te krijgen, Met behulp van anderen deze naar parkeerplaats geduwd, en de alarmcentrale gebeld.

Inderdaad na ruim een uur kwam de hulp.

Deze constateerde, de distributie riem was eraf, slepen deed hij niet dus er moest een bergingsbedrijf aan te pas komen, en daar ging hij dus over bellen, transport auto 2 personen en 1 hond.

Ik meldde hem dat we op vakantie gingen, en vroeg hoe het zat met vervangend vervoer etc.

Nadat hij navraag had gedaan bleek dat we recht hadden op 2 dagen, waarop ik hem antwoorde , ja maar wij hebben ook nog een doorlopende reisverzekering bij jullie lopen.

Daar had hij geen verstand van, en dat moesten we maar regelen. waarop ik vroeg kunt U niet daar over bellen, na wat aandringen belde hij toch, maar nee we hadden geen recht op vervangend vervoer omdat we op vakantie gingen binnen nederland. Maar we konden toch gewoon gaan, want we kregen een leenauto tot vrijdag na hemelvaart.

Inmiddels hadden we onze garage gebeld en die kon onze auto pas dinsdag ophalen dit ivm met hemelvaart.

U begrijpt dat we na berging van auto, en ophalen leenauto, niet meer richting Texel konden want daar was het te laat voor geworden, de laatste boot redden we niet meer.

Dus het werd thuisblijven, en de leen auto werd op vrijdag netjes afgeleverd, ik heb wel de anwb gebeld hierover, omdat ik duidelijkheid wou over waarom we nu niet met vakantie konden, en als we naar denemarken gegaan waren wel de vakantie voort hadden kunnen zetten.

Ook de medewerkster van de anwb vond het een kromme regel, maar helaas kon ze er niets meer aan veranderen.

Het enigste wat in haar macht zou zijn geweest, was als we de situatie meteen ter plekke hadden door gegeven, dan hadden we de huurauto mee mogen nemen tot aan de boot, daar inleveren, dan naar Texel tot Pinksteren, en na de vakantie wederom een leen auto voor 1 dag om naar huis te kunnen.

Dan hadden we in onze situatie, wel het recht gehad op de 2 dagen vervangend vervoer.

Jammer dat het zo gelopen is, helaas dit jaar geen verzetje wat vakantie betreft, maar wel een tip voor iedereen ga niet op vakantie in eigen land want dan vervallen je rechten op voortzetten van je welverdiende vakantie bij pech.